آزمایش پل تار - پل وتستون


هدف آزمایش: شناسایی پل وتستون و پل تار و اندازه‏گیری مقاومت مجهول بوسیله آنها.  
وسایل آزمایش: برد پل تار ووتستون، دستگاه پل تار ووتستون، جعبه مقاومت  11110Ω - 2W، پك كامل پرتهاي آزمايشگاهي  uشکل، منبع تغذیه  AC-DC واریابل ( )، بلوكه مقاومت مجهول، بلوكه مقاومت معلوم   (2عدد)، گالوانومتر عقربه‏ای.








تئوری آزمایش
پل وتستون
پل وتستون كه مدار آن مطابق شكل (1) است برای اندازه‏گیری سریع و دقیق مقاومت مجهول یك جسم و یا یك وسیله الكتریكی متداول است. این مدار در سال 1843 بوسیله دانشمند انگلیسی (چارلز وتستون) طرح گردید.
در شكل (1) مقاومتهای R2و R1 معلوم بوده و مقدار مقاومت R3 را می توان به دلخواه تغییر داد و منظور اندازه گیری مقاومت Rx می باشد. برای انجام آزمایش و بكار بردن پل وتستون باید پس از سوار نمودن مدار آنقدر مقاومت متغیر را تغییر داد تا گالوانومتر مقدار صفر را نشان دهد.
در این هنگام پتانسیل نقاط  Dو C برابر بوده و داریم:






شکل(1)
(3)    

(4)    




وچون جریانی از آمپرمتر نمی گذرد داریم:
اما مطابق قانون اهم:






با در نظر گرفتن روابط (1) و (2) می توان نوشت:
(5)    

(6)    

(7)    

(برای بخاطر سپردن این رابطه دقت كنید كه حاصلضرب مقاومتهای روبرو مساوی هستند) بنابراین با دانستن مقادیر مقاومتهای R3 و R2و  R1  مقدار مقاومت مجهول RX را می توان معین نمود.

پل تار:  پل وتستون را می‏توان بصورت ساده‏تری كه پل تار نام دارد سوار نمود. شكل (2) یك پل تار را نشان می دهد كه یك رشته سیم یكنواخت است و معمولاً یك متر می باشد.



شكل(2)

R مقاومت معلوم و RX مقاومت مجهولی است كه باید اندازه‏گیری شود. S یك لغزنده است كه می‏تواند روی سیم حركت كند، برای كار با پل تار لغزنده S را بقدری در طول سیم حركت می دهند تا از گالوانومتر جریانی عبور نكند.
در این صورت مقاومتهای R و RX و سیمهای  و   مانند چهار شاخه پل وتستون هستند كه به حالت تعادل باشند و بنابر رابطه ای كه اثبات آن در پل وتستون گذشت داریم:
(9)    

(8)    

چون تمام طول سیم AB یكنواخت است (یعنی جنس و سطح مقطع سیم ثابت است) نسبت مقاومت دو قسمت آن به نسبت طول‏های آن است.
بنابراین با توجه به رابطه (8) و (9) داریم:
(10)    




روش آزمایش
توجه: قبل از اتصال هر مداری به منبع اصلی الكتریسیته برای جلوگیری از سوختن گالوانومتر، مدار مربوطه را به سرپرست آزمایشگاه نشان دهید.

پل وتستون
1- مدار شكل (1) را با قرار دادن دو مقاومت ثابت معلوم موجود بجای R2 وR1  (مقاومت بزرگتر را R2 فرض كنید) و نصب جعبه مقاومت بجای R3 و مقاومت مجهول بجای RX سوار نموده سپس كلید S را بسته و آنقدر مقاومت جعبه را تغییر دهید تا جریان از گالوانومتر عبور ننماید.
2- مقدار مقاومت R3 (جعبه مقاومت) را خوانده و با قرار دادن در رابطه (7) مقاومت مجهول را پیدا كنید. آزمایش را برای مقاومت های مختلف تكرار نمایید.

پل تار
3- مدار شكل (2) را با قرار دادن مقاومت 10 اهمی بجای R و مقاومت مجهول بجای Rx سوار نموده و سپس آنقدر محل لغزنده S را روی سیم رسانا تغییر دهید تا آمپرمتر جریانی را نشان ندهد.
4- دو طول   و   را روی خط‏كش اندازه گرفته و با قرار دادن در رابطه (10) مقدار مقاومت مجهول RX را پیدا نمایید.
5- این آزمایش را برای همان مقاومت مجهول كه در آزمایش قبل بكار بردید تكرار كنید.
6- با در نظر گرفتن دقت وسایل اندازه‏گیری كه در این آزمایش بكار رفته است، خطای نسبی را در اندازه‏گیری یك مقاومت به روش پل وتستون و یك مقاومت به روش پل تار محاسبه نمایید.