آزمایش امواج سطحی (مولد موج بر سطح آب)

آزمایش امواج سطحی (مولد موج بر سطح آب)

هدف آزمایش: بررسی انتشار و بازتاب امواج در سطح مایعات.
وسایل آزمايش: سيگنال‏ ژنراتور جريان بالا ویژه مولد موج بر سطح آب، پرتوافكن مولد موج، موتور مولد موج و سیم‏های رابط، مخزن مسطح شفاف با شاسی فلزی و پایه‏های قابل تنظیم، سطح استقرار دارای لرزه‏گیر، نوسان‏ساز نقطه‏اي، نوسان‏ساز دو نقطه‏اي، نوسان‏ساز تيغه‏اي، بست s  شکل   (3عدد)، سه پایه رومیزی کوچک قابل تنظیم  (2عدد)، ستون با قطر 12 و طول 800 میلیمتر   (2عدد).











تئوری آزمایش
امواج عرضی دسته‏ای از امواج هستند که در آنها راستای انتشار موج و ارتعاش آن بر یکدیگر عمود باشند. برای مثال می‏توان از امواج منتشره درسطح مایعات و امواج الکترومغناطیس نام برد.
در امواج عرضی هر ذره عمود بر راستای انتشار اندکی حول مکان ایستای خود نوسان می‏کند، اگر راستای انتشار موج درراستای  باشد ذره‏ای که در مکان   قرار دارد در راستای   بنابر رابطه زیر حرکت نوسانی انجام خواهد داد:
(1)    



که دراین رابطه  دامنه حرکت نوسانی و  عدد موج و  بسامد زاویه‏ای موج انتشار یافته است.
البته فرض وجود ذراتی که تحت تاثیر موج انتشار یافته نوسان می‏کنند فقط برای امواج مکانیکی ضروری است. همانطور که می‏دانیم امواج الکترومغناطیس برای انتشار نیاز به محیط مادی ندارند بنابراین رابطه (1) را برای آنها  باید به صورت وضعیت نوسانی خود موج در نقطه   تعبیر کرد و نه نوسان یک ذره. امواجی که در سطح یک مایع (در اینجا آب) منتشر می‏شوند را می توان بوسیله یک جسم نوسان‏کننده که بر سطح آن ضربه‏های پیاپی می‏زنند تولید نمود. این سیستم می تواند یک دیاپازون و یا یک مولد موج و یا در این آزمایش یک نوسانگر باشد.
برای توضیح بیشتر در رابطه با امواج سطحی ناگزیر به تعریف جبهه موج هستیم. جبهه موج، مکان هندسی نقاطی است که وضعیت ارتعاشی کاملا یکسانی دارند. شکل هندسی جبهه موج ارتباط مستقیم با شکل چشمه مولد موج در محیط دارد. بنابر تقارنی که در مسئله انتشار موج وجود دارد، واضح است چنانچه نوسان‏ساز یک نقطه نوسان‏کننده در محیط باشد، جبهه موج سطحی، دایره هایی هستند که مرکز آنها نقطه نوسان‏ساز است و یا اگر نوسان‏ساز یک صفحه باشد جبهه های موج سطحی خطوطی هستند که موازی با نوسان ساز می باشند.

روش آزمایش
در مخزن سیستم آزمایش مقداری آب بریزید و نوسانگر را در حالی که نوسان‏ساز نقطه‏ای را روی آن نصب کرده‏اید در وسط مخزن قرار دهید بگونه‏ای که بر سطح آب مماس باشد. سپس پرتوافکن را بالای نوسانگر طوری نصب کنید که راستای مرکز آن و نوسانگر بر سطح آب کاملاً عمود باشد. پرتوافکن و مولد فرکانس را روشن کنید، باید بتوانید سایه های ناشی از انتشار امواج را برروی سطح سفید دستگاه به وضوح مشاهده نمایید. اگر سایه‏ها واضح نیستند با تغییر بسامد و دامنه مولد فرکانس و تغییر مکان پرتو‏افکن آنها را واضح کنید.
نوسان‏ساز نقطه‏ای را با یک نوسان‏ساز تیغه‏ای تعویض کنید و آزمایش بالا را تکرار نمایید و جبهه های موج را مشاهده نمایید.
یک کاغذ را روی سطح سفید دستگاه گذاشته و سعی کنید جبهه های موج را رسم نمایید، سپس یک صفحه فلزی را برروی سطح آب قرار دهید بگونه‏ای که راستای آن با تیغه نوسان‏ساز زاویه 45 درجه بسازد.


آزمایش را تکرار کنید و این بار نیز جبهه های موج را رسم کنید.
شکل جبهه های موج نسبت به حالت قبل چه تغییری می‏کند؟ توضیح دهید.
این بار نوسان‏ساز دونقطه‏ای را بر روی نوسانگر قرار دهید و آزمایش را تکرار کنید. چه می بینید؟
اگر نقاطی که کاملا تاریک و یا روشن هستند دارای فاز یکسانی باشند، این نقاط را بر روی یک کاغذ رسم کرده و آنها را به یکدیگر متصل کنید، نقاط رسم شده تشکیل چه اشکالی را می دهند؟
رابطه‏ای ریاضی پیدا کنید که مشخص کننده آن خطوط باشند.