آزمایش اندازه گیری گرمای نهان ذوب یخ



هدف آزمایش: اندازه‏گیری گرمای نهان ذوب یخ.
وسایل آزمایش: دماسنج جیوه‏ای دقیق، بدنه كالریمتر، درپوش ویژه گرمای نهان ذوب یخ.










تئوری آزمایش
گرمای نهان ذوب یك جسم   عبارتست از مقدار گرمایی كه واحد جرم جسم می‏گیرد تا در دما و فشار ثابت از حالت جامد به مایع تبدیل شود.

روش آزمایش  
ابتدا داخل یك بشر مقداری آب خالص (آب مقطر) و چند قطعه یخ ریخته، و دماسنجی در آن قرار دهید تا تعادل گرمایی برقرار شود، و دمای تعادل را اندازه بگیرید. سپس كالریمتری كه ظرفیت گرمایی آن معلوم است را انتخاب نموده و جرم آن را به كمك ترازو اندازه بگیرید ( ). داخل كالریمتر مقداری آب خالص ریخته، با وزن کردن دوباره، جرم آب ( ) را اندازه بگیرید. سپس دمای تعادل آب و كالریمتر   را بدست آورید.
اكنون از داخل بشر مقداری یخ خارج نموده آن را خشك كرده و به آرامی وارد كالریمتر كنید، صبر كنید تا یخ در داخل كالریمتر ذوب شود، سپس دمای تعادل   را اندازه بگیرید.


یك بار دیگر جرم كالریمتر و محتویات داخل آن را اندازه گرفته و از روی آن جرم یخ ذوب شده ( ) را بدست آورید. اعداد بدست آمده را در رابطه زیر قرار داده و   را محاسبه كنید.




یخ ذوب شده مقدار  كالری گرما می‏گیرد تا به آب صفر درجه تبدیل شود و از آن پس مقدار دیگری گرما می‏گیرد تا به آب با دمای تعادل   تبدیل شود. طبق اصل پایستگی انرژی، این مقدار گرما را آب داخل كالریمتر و ضمایم كالریمتر از دست داده‏اند.   ظرفیت گرمایی ویژه آب است